top of page

Læsehastighed

Jeg har igennem hele indskolingen haft rigtig meget fokus på læsning - på at lære afkodning - på at forstå indholdet - på at vælge de rigtige bøger, som ikke er for svære - på at acceptere sit læseniveau og ikke lade som om...

I starten af 3. klasse oplevede jeg nogle drenge, som bare rigtig gerne ville læse "tykke bøger." Bøgernes tykkelse var vigtigere end indhold - og det endte med at være små prestige-projekter - lidt som at vise muskler... "Se hvor tykke bøger, jeg kan læse."

Problemet er, at når Pelle gerne vil læse en tyk bog, så forsvinder hastigheden - og han bliver aldrig rigtig færdig med noget. Det trækker hastigheden HELT ud af læsningen for de flestes vedkommende. Jeg oplever det også som bibliotekar - altså at tykkelse betyder noget. For så ser bøgerne ikke barnlige ud. Så læser man RIGTIGE bøger. Heldigvis bliver der udgivet et hav af let-læste bøger, som har hardback-cover og mange sider. Det er lækkert, for så kan man for alvor få solgt bøgerne...

MEN.... jeg tog fat i det i julemåneden og forbød alle at læse tykke bøger, for nu skulle vi alle arbejde med læsehastigheden. Så hver mandag, når vi skulle på biblioteket, så måtte man kun låne bøger op til LET 20 - enkelte børn måtte bevæge sig over i det, vi på vores bibliotek kalder "rød prik", som er niveauet over LET 20. Og man skulle låne mange, for det var både til hjemmelæsning og til morgenlæsning i klassen. Desuden havde jeg oprettet læsekontrakter på intra, som børnene kunne udfylde i klassen under morgenlæsning - eller derhjemme efter behov og lyst - og så skal jeg ellers love for, der blev læst sider. 

Jeg tror, det har været en lettelse for de fleste. For børn nyder at læse en bog hurtigt. At gøre noget færdigt. At skrive mange titler ind i læsekontrakten - og de børn, som stadig læse langsomt føler ikke det samme pres, som når sidemakkeren læser "Timmy Taber" eller "Divergent" (som en af mine elever forsøgte sig med). Alle læser lidt de samme bøger - og det går stærkt.

MORGENLÆSNING VS. HASTIGHEDSTRÆNING.

I december måned har vi trænet hastighed - og det er noget ganske andet end at læse om morgenen. Morgenlæsning er i eget tempo og man læser for at forstå indholdet og få en god læseoplevelse. Hastighedstræning har intet med indhold at gøre - udelukkende afkodning og vel at mærke i en fart. Jeg har lavet nogle opslag til at hænge i klassen, som vi bruger, når vi træner hastighed. Vi arbejder med fire forskellige øvelser og jeg gør meget ud af at sige, at læsningen har et andet formål i dette tilfælde end at det skal være hyggeligt. Det er træning. Det er hårdt arbejde - og det giver resultater. Og børnene er med.

Vi hastighedstræner i 10 minutter ad gangen. Jeg sætter et stopur på, og børnene vælger max to forskellige øvelser. Man må altså skifte undervejs, men kun en gang.

Her er de fire øvelser, vi arbejder med:

1) MINUTLÆSNING: Vi har en kasse med timeglas i klassen. Hvis man læse minutlæsning, vælger man en tilfældig bog fra sin kasse - vælger et tilfældigt sted i bogen - og læser i nøjagtig to minutter. Når timeglasset er udløbet, begynder man forfra samme sted som man startede sidst. Dette gentager man 3 gange.

2) LÆS ORDKORT: I klassen har jeg en kasse med blandede ordkort - 360 almindeligste ord, forskellige navneord, udsagnsord, stedord og tillægsord. Man vælger en håndfuld. Ikke under 25 kort. Så øver man for sig selv et ad gangen. Når man er færdig med bunken starter man forfra. Man presser sig selv i hastighed ved at vende kortene så hurtigt, som man kan læse dem. Man skal læse dem igennem mindst 3 gange

3) LÆS MED BOGMÆRKE: En klassiker. Man vælger en tilfældig bog fra sin kasse - et tilfældigt sted i bogen. Først læser man siden ned uden bogmærke. Når man har gennemlæst en gang, så presser man sin læsning ved hjælp af bogmærket. Tredje gang man læser presser man bogmærket så hurtigt ned over siden, at man næsten ikke kan følge med. Til sidst må man prøve at køre bogmærket så hurtigt at man kun når halvdelen af ordene - måske. 

4) GENTAGET LÆSNING: Er en mere struktureret version af "minutlæsning". Jeg har en række tekster, hvor ordene er optalt og teksterne er angivet med lix-tal. Man vælger en passende tekst. Læser i to minutter og deler antal ord med to, så man har ord pr. minut. Det skriver man ned - og så øver man igen og igen - og skriver ned hver gang, hvor mange ord man læser pr. minut. Max fire gange.

Du kan se opslagene her

bottom of page