2.C fusker (10/2021)

Uh..... Vi havde en pædagogisk week-end for hele personalet, hvor vi arbejdede med kreativitet på alle mulige måder. Det er sådan set sagen uvedkommende, men det gav mig inspiration til at lade børnene i 2.c "fuske". Og nu spørger du nok: "Hvad dækker det der FUSKE over?"

 

I 2.c dækker det over at skille ting ad. Egentlig ikke andet. Indtil videre.

 

Vi har verdens bedste teknisk service-personale, som er hjælpsomme til det yderste. Jeg spurgte Søren venligt, om vi måske kunne låne nogle skruetrækkere. Han havde lige en kontakt - og efter en uges tid fik jeg 15 skruetrækkersæt med omkring 18-20 skruetrækkere i hvert sæt. 

Jeg bad også Søren finde alt, hvad vi havde på skolen af kasserede computere og lignende - og lige inden efterårsferien havde han samlet 13 enheder - halvdelen stationære computere og resten kasserede projektorer. Aftalen var, at der ikke måtte være farlige stoffer eller glas, man kunne skære sig på. 

Hver mandag har jeg et modul fra 12.35-14.02, hvor Christian - min klassepædagog - er med. Vi har igennem et stykke tid brugt timen under overskriften: "Drengene og pigerne bygger og hygger" - hvor børnene blev udstyret med limpistoler og ispinde, samt en byggeplade - og så måtte de ellers bare give los. Pigerne sad omkring samme bord i SFOen, og drengene sad i klassen. Hver mandag supplerede vi med nye materialer og efter 4 uger færdiggjorde vi projektet lige før efterårsferien.

Hvad er formålet? 

Tja.... Altså ud over samværet omkring bordet, følelsen af at være en del af den store gruppe, samarbejde med andre, lære at dele gode idéer, konstruere og give den gas med limpistoler, sætte fantasien fri - med materialerne som benspænd, vente på tur, hjælpe hinanden, hyggesnakke og synge, fokusere og koncentrere sig - så var der egentlig ikke noget andet formål.

Nå - frem til vores FUSK.... For mandag i uge 43 var vi klar til at fuske. Jeg havde lavet makkerpar, som jeg var ret sikker på kunne fungere godt. Børnene blev placeret ved tomandsborde. På hvert bord stod et sæt med skruetrækkere. 

Først fik de en værkstøjsgennemgang. Hvad kan en skruetrækker? Hvordan er alle skruetrækkerne forskellige? Hvordan passer man på sit værktøj? Hvad må man godt med skruetrækkere? Hvordan holder man bedst styr på alle sine skruetrækkere? (ved altid kun at have to huller i skruetrækkerstativet!!)

Dernæst fordelte vi computere og projektorer, og så fik de lov at gå i gang. 

Opgaven lød: Skil jeres ting ad i så mange små dele, som det er muligt.

På hvert bord placerede jeg en paptallerken på et stykke lærertyggegummi. Her kunne de opbevare meget små dele. Som I kan se i "videoen" - og høre på lydsiden - så var begejstringen stor.

Børnene skruede og fuskede i 5 kvarter uden stop. De var slet ikke klar til at rydde op, da tiden var gået. Alle var i gang. Alle var nysgerrige og begejstrede. Alle var dybt fokuserede.

Jeg havde sagt, at man måske godt kunne snitte sig lidt på en finger eller to - og sørget for masser af plastre, men vi kom faktisk igennem modulet med kun en enkelt blodfinger, som havde ridset sig på skruetrækkeren. 

Ind imellem stødte børnene på ledninger. Jeg bad dem undlade at klippe dem over, men prøve at skille alting ad kun ved hjælp af skruetrækkere. Det var ind imellem ret svært og krævede stor tålmodighed. Jeg hjalp meget meget lidt. Det var mest med en stram skrue, der lige skulle løsnes lidt - men måske var det i virkeligheden kun et par gange eller tre. Ellers klarede de det hele selv. 

De var dybt benovede over at se, hvordan der så ud inde i en computer eller en projektor. Og Christian og jeg gik bare rundt og smilede bredt, imens vi nød den der summen af aktivitet, der fyldte lokalet. Hvornår oplever vi, at samtlige børn er så fordybede så længe ad gangen? Det gjorde vi i mandags.

Da tiden var inde til at rydde op, fik alle makkerpar en lille flyttekasse og en pose til smådele. Alt blev pakket ned og deres navne blev skrevet på kasserne. Det hele blev stablet.

Jeg spurgte børnene, hvad de egentlig havde øvet sig på - eller oplevet. 

Svarene var blandt andet: 

* Vi har set, hvordan tingene ser ud indeni

* Jeg har arbejdet sammen med en, jeg ikke plejer. 

* Vi har samarbejdet

* Vi har brugt værktøj

* Vi har lært at skrue

* Vi har været nysgerrige (den hjalp jeg lidt på vej)

 

...

 

I dag kom en af drengene forbi mig og sagde: "Ann-Berit, jeg glæder mig til om 4 dage, for så er det mandag, og så skal vi skrue igen."

 

...

Hvordan vil jeg så komme videre herfra?

Jo, på mandag skal de skille resten ad. Nogen vil ret hurtigt blive færdige. Og så må de i gang med at sortere. De skal sortere deres egne dele i ting, der ligner hinanden eller er lavet af det samme. Så skal vi prøve at finde ud af, hvad tingene hedder. Vi kan måske lave en lille fællesplanche, hvor vi opsætter nogle af delene og skriver navne under. 

Derefter skal alle klassens dele igennem en fælles sortering i forskelligt materiale, så det kan blive sendt på genbrugspladsen. Det har vi aftalt med Søren. Vi sorterer det, og han skiller os af med det hele på forsvarlig vis.

...

Jeg skal nok skrive mere om, hvordan det så er gået... For måske tager tingene en helt anden retning undervejs. Det ved man aldrig.