Æblet (09/20)

PPT med oplæg og ressourcer til æbletimerne

Æblebogen (publisher)

Æblebogen (pdf)

Vi har høstemne på 1. årgang og i den forbindelse har jeg "genbesøgt" æble-ugen fra sidst jeg havde 1 klasse. Denne gang har jeg brugt færre timer, da det var i forbindelse med en projektdag, hvor børnene skrællede nedfaldsæbler og lavede æblemarmelade på bål, som de senere spiste med snobrød - OG fik med hjem i medbragte syltetøjsglas. Men som optakt til dagen brugte vi et par dansktimer på at arbejde med æblet. 

Alle børn fik et æble på deres bord, som de under INGEN omstændigheder måtte røre. Kun kigge på. Så sang vi "æblemand" og snakkede om, hvad vi kom til at tænke på, når vi hørte ordet "æbler". Derefter kiggede vi på, hvordan et æble ser ud indeni - og hvad alting mon hedder??? (Se min PPT for det samlede oplæg samt kopisider.)

Og så skulle vi i gang med æblerne.

Først skulle børnene bare kigge. De måtte ikke røre. Kun sidde på deres stol og kigge. Derefter skulle de beskrive deres æble for sidemakkeren. 30 sekunder til hver. Så skulle de dufte til æblet. Igen uden at røre. De måtte stikke næsen helt tæt hen til æblet og dufte så meget, de havde lyst. Så fortalte de igen deres sidemakker, hvad de syntes om duften. 30 sekunder til hver. Herefter skulle de føle - samme procedure som sidst. Og til sidst skulle de smage - og lytte på samme tid. Der var helt stille, bortset fra 22 børns knasende gnasken på de dejlige røde æbler. Det var ret fedt.

Vi skrev sammen alle de ord, vi kunne huske fra børnenes indbydes samtaler.  De skulle skrives ind i æblebogen. (se link i toppen). Herfra fortsatte børnene arbejdet i æblebogen.

Næste time genopfriskede vi alt om æbler. Børnene fik udleveret en tegning af et æble på et stykke karton. Sort/hvidt. Det skulle selvfølgelig farves og så hængte vi æblerne op på årgangens fælles æbletræ (i brunt karton) ude på opslagstavlerne på gangen. Alle børn måtte selv vælge, hvor netop deres æble skulle hænge. Imens de sidste blev færdige, arbejdede alle videre i deres æblebøger fra sidst. 

Så var det tid til en omgang frugtsalat - og afslutningsvist "Ormens øje"

Æblet (08/14)         



Her er en uges arbejde med æblet. Vi har lavet sanseøvelse med æbler, vi har fundet på æble-ord, vi har lavet form-bøger, hvor vi har tegnet og skrevet vores æble-ord, vi har malet æblebilleder, vi har set en lille kort tegnefilm, vi har sunget æblemand. 
 

Tirsdag: 


Materiale: Et æble pr. elev. 

Om morgenen placerede jeg 23 æbler i vindueskarmen. Børnene var straks nysgerrige og ville vide, hvad de skulle bruges til. Men det var en hemmelighed. Der blev kigget og duftet, men ingen måtte røre noget. Meget spændende.

Efter dagens mange ritualer (og en tur i gården, hvor vi tegnede gigantiske bogstaver med gadekridt) delte jeg et æble ud til hvert barn og instruerede dem nøje i at man KUN måtte sidde med æblet i hånden. Og man skulle sidde stille (det er svært, for æbler kan trille).
Så undersøgte vi æblet nøje med alle sanser. 

Først skulle de dufte til æblet. Og så forsøge at sætte ord på, hvordan et æble dufter. 
Dernæst kiggede vi på æblet. Hvordan ser jeres æble ud? Jeg bad dem finde detaljer - revner, brune pletter, farveforskelle, form osv. Der var stilken, blomsten - og hvad mon der var indeni?
Så blev det tid til at føle på æblet. Det var glat, blødt, lidt hårdt.. 
Så skulle vi smage (og samtidig skulle de lytte) - det smagte af slik, vitaminer, sommer og så var det sødt. 
Til sidst talte vi om, hvordan det lyder, når man bider i et æble. Vi fandt frem til ordet KNASE. Og så kunne vi snakke om andre ting, der knaser. Gulerødder, knækbrød, agurker...
Da æblerne var spist, kunne vi kigge på kerner og kernehus.

Afslutningsvist skrev vi alle de ord ned, vi kunne huske - og så var timen brugt.


 

Onsdag:



Materiale: Et kopi-sæt med en æble-formbog (nogle med, nogle uden linjer) fire sider i alt, sakse og klipsemaskine (med masser af klips)

Vi startede med at synge æble-mand og derefter opsummere alle æble-ordene. Jeg skrev dem ned på tavlen.

Der blev klippet formbøger. Ikke alle var tilfredse. Det er svært at klippe og nogen måtte have en del hjælp, men vi fik alle bøgerne klippet og klipset - og så skulle der farves, tegnes og skrives. I formbogen var der en forside, som skulle farves eller man måtte tegne på den. Inde i bogen var der to linjerede sider og endnu en farveside. Børnene skrev æbleordene i bogen, de måtte skrive ordenen fra tavlen - eller selv finde på ord. Og så blev der farvet æbler.. Ikke alle blev færdige, men der blev arbejdet virkelig godt og længe.

 

Torsdag:



Materialer: De der farver, som bliver akvarelagtige, når man maler på dem med pensel (min kollega Lene er billedkunstdamen og ved, hvad de hedder. Jeg lånte dem bare af hende), pensler, vandglas, akvarelpapir.

Igen startede vi med at synge æble-mand. Herefter var der nøje og præcise instruktioner i forbindelse med brug af farver og især pensler. Opgaven var simpel. Tegn et stort æble på papiret og farv det. Kvaliteten var ret varierende, men alle fik lavet et æble. De blev lagt til tørre i vindueskarmen.

Vi sluttede af med at se filmen "Ormens Øje", som ligger på Filmstriben. Den er supersød og varer lige 5 minutter. 

 

Fredag:



Vi skal have tegnet æblet op med en fin, sort tusch og have hængt billederne op. Herefter skal formbøgerne præsenteres og hænges op i klassen.

God fornøjelse med materialet her på siden. Husk at indberette til Copy-Dan, hvis du bruger det i din undervisning:-)

  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Pinterest Icon
  • White Instagram Icon

Kig forbi min Facebookgruppe

ann-berit.dk