Forberedelse til Grønlandsemne
Grønlandsemnet er efterhånden en tradition på 4. årgang på Åby Skole. Det betyder, at der er mange erfaringer og materialer at kigge på og lade sig inspirere af!
Her er en liste over de forberedelser, vi har gjort:
-
I slutningen af skoleåret 02/03 bestilte vi tid til alle fire klasser på årgange i Det Grønlandske Hus. Der ligger grønlandske huse i Århus, Ålborg, Odense og København (se hjemmeside)
-
Ligeledes i slutningen af skoleåret 02/03 bestilte vi fra amtscentralen og fællessamlingen skønlitteratur og faglitteratur om Grønland (incl. 2 materialekasser)
-
I december måned holdt vi et møde, hvor vi samlede vores idéer. (se referat) Vi planlagde vore fællesværksteder - og udvekslede generelle idéer. Aftalte, hvem gør hvad!!
Fakta-ugen
mandag
(1 lektion)Oplæg - hvad ved I om Grønland? Skriv alle de ord I kommer i tanke om.
Samtale
tirsdag
(2 lektioner)Børnene opdeltes i grupper:
-
gruppe 1 tegner stort Grønlandskort på hvidt papir (i opslagstavlens højde) efter transparent.
-
gruppe 2 tegner alle de grønlandske dyr på små papskilte og skriver deres danske og grønlandske navn
-
gruppe 3 klipper fotos ud af turistbrochurer, som hænges op i "galleriet"
-
gruppe 4 tegner små inuitter på papskilte i nationaldragter
-
gruppe 5 finder alle de vigtigste grønlandske byer på et kort og skriver navne og indbyggertal på papskilte
-
gruppe 6 finder alle farvande, have og stræder, der omgiver Grønland, og skriver dem på papskilte.
Alle de små skilte nåles op på grønlandskortet.
onsdag
(2 lektioner)nat / tek:
-
samtale om sne / is - indlandsis. Smelte- / flydeforsøg
-
onsdag
(2 lektioner)Videreførelse og færdiggørelse af tirsdagsprogrammet
torsdag
(1 lektion)Læsetime - frilæsningsbøger om Grønland
fredag
(2 lektioner)Vi snakker om begreberne FAKTA og FIKTION.
Børnene får udleveret en fagbog om Grønland (ikke "de små fagbøger"). De skal nu finde fakta i bogen og lave "faktakort", som hænges op på FAKTA-tavlen. (rundt om kortet)
fredag
(3 lektioner)VÆRKSTEDER PÅ TVÆRS AF 4. ÅRGANG
Frilæsning
Set i bakspejlet er vores rullende bogvogn en rigtig genial ting.
På den rullende bogvogn står skøn- og faglitteratur om Grønland - alt, hvad vi har kunnet skrabe sammen fra amtscentralen og fællessamlingen. Det har fungeret super-fint under hele Grønlands-forløbet med sådan en dele-bogvogn. Bogvognen har stået på gangen udenfor klasseværelserne. (Alle fire 4. klasser ligger side om side). Så har alle børn adgang til bogvognen samtidig.
Hvis et barn er i gang med en bog og ikke når at læse den færdig, skal pågældende barn nedskrive titel og sidetal og lægge bogen på plads på bogvognen igen. På den måde er bogvognen næsten altid fuld og alle bøger er næsten altid tilgængelige.
Frilæsning har vi alle brugt som ekstra-aktivitet.