Onkel Henrik og den skaldede kat
Forløb 1. del
FÆLLESSANG: Der var en gammel gubbe
Oplæsning af ”Onkel Henrik og den skaldede kat" af Henrik Nordbrandt til og med linje 14.
Hurtigskrivning på tid: ”Hvad sker der?”
Det skrevne præsenteres i 5-6 mandsgrupper
FÆLLES:
Genrebestemmelse
Tekstens form
Fortælleren – modtageren
I GRUPPER (2-3 personer)
4. klasse: Hver gruppe får et uddrag af novellen (f.eks. en side) 6. klasse: Hver gruppe får hele novellen.
Grupperne skimmer novellerne igennem. OPGAVE: Understreg LØGNE med rødt.
Grupperne fremlægger på klassen. Eleverne skal under fremlæggelsen være opmærksomme på, om de er enige med de andre grupper.
OPSAMLING:
Samtale om løgnen i teksten. Hvad kan opklares / afvises? Hvordan?
Forløb 2. del
FÆLLES:
Samtale om løgn som begreb
PARARBEJDE:
Find eksempler i teksten på, hvad der fortælles om onkel Henrik. Hvordan er han? Kan du lide ham? Hvorfor / Hvorfor ikke?
OPSAMLING:
Hvad gør ”Og rigtig god aprilsnar” ved historien (og sympatien)?
Forløb 3. del
I GRUPPER (2-3 personer):
Hver gruppe får udleveret en lille stak papir med forskellige udsagn. Hver elev trækker et udsagn og bruger 2-3 minutter på at forberede en løgnehistorie med udgangspunkt i udsagnet. Alt afhængig af elevgruppe, kan man give dem rammer at fortælle ud fra, ved f.eks. at sige – hvad sker der før og efter udsagnet?
Efter et par minutters forberedelse fremlægger eleverne deres løgnehistorier for hinanden i grupperne. Herefter vælger eleverne sammen et af kortene.
Ud fra dette kort skriver gruppen en fælles løgnehistorie. Til denne løgnehistorie laves en illustration. På illustrationen skal løgnen være det mest markante – det tydelige – det, der fylder allermest. Denne illustration skal bruges som baggrund / kulisse, når historien fremføres for klassen.
Forløb 4. del
FÆLLES:
Samtale om kropssprog, mimik, stemmeføring, som kan bruges til at understrege løgnen.
PÅ KLASSEN:
En løgnagtig battle. Læreren lægger ud med at udfordre en elev til at battle i løgn. Man bruger f.eks. udgangspunktet: ”Min far er……” Herefter handler det om at overgå hinanden i løgnehistorier om farmand. Man kan evt. battle på tid. Eleverne battler to og to – enten foran klassen – eller på én gang.
Henrik Nordbrandt