top of page

Andy Warhol

               

Mine elever ELSKER at se på kunst. De er gode til at kigge dybt i billedet, finde gode detaljer, se på farver og så kan de gå rundt en hel uge og sige: "Alfred Sisley", fordi det bare er SÅ sjovt et navn. Vi kører et forløb, der hedder "Fortæl et billede". Det kan du læse mere om her. Dette forløb, og børnenes interesse i det, gav mig lyst til at arbejde med enkelte kunstnere og måde at udtrykke sig på - og selvfølgelig forsøge at få børnene til at lave "tilsvarende" kunst.

Her er mit Andy-Warhol-forløb:

 

Forberedelser:

  • Jeg tog et portrætfoto af alle børn. Et nærbillede, der næsten kun viser elevens ansigt.

  • Hvert billede blev "forkromet" i "Paint Shop Pro" (PSP) på følgende måde:

  • Jeg "forkromede" billederne et for et ved at trykke: "image" - "effects" - "chrome". Du skal nu vælge, hvor meget billedet skal forkromes. Mine billeder blev håndteret efter følgende opskrift: "flaws: 4" - "Brigthness:50". Så trykker du OK - og billedet fremstår som en forkromning.

  • Hvert billede blev udskrevet.

  • Herefter lavede jeg to kopier i A-4-størrelse til hver elev og en kopi i A-3

Undervisningsforløb:

  • Først kiggede vi på nogle af de portrætter Andy Warhol har lavet (Ingrid Bergman, Annie Oakley, Franz Kafka, Marylin Monroe og et selvportræt - alt sammen hentet ned fra nettet). Vi snakkede om Warhol og også om Pop-kunst. Det kom meget til at handle om farverne og fladerne.

  • Derefter fik hver elev sine egne billeder i A-4-formatet. Disse skulle bruges som kladder. Jeg satte følgende krav: Det ene billede måtte farves med alle de farver man havde lyst til. Det andet måtte kun farves med: to farver til ansigt, to farver til hår, en til baggrund, en til trøje. Hvis eleverne ikke nåede at blive færdige, fik de billederne med hjem til færdiggørelse.

  • Dagen efter fik eleverne A-3-billedet. Reglerne: Farv den sorte flade i ansigtet med én farve - den hvide med en anden. Ligesådan med håret - baggrund i én farve og trøjen ligeså. Vi brugte en dobbelttime til farvelægning. Ikke alle nåede at blive helt færdige. Børnene klipper billedet ud, når det er færdigt - også selvom nogle af dem klipper vind og skævt.

  • Det færdige billede sættes op på karton, så det får en ramme - alle mine rammer er sorte, da billederne i sig selv er meget kulørte.

  • Ophængning i klassen

  • Billederne er superflotte.

bottom of page