top of page

En dag med Kodning - BlueBots

e7f62157.jpg
a2beded5.jpg

Hver onsdag har vi projektdag. En dag, hvor vi er tre lærere og tre pædagoger hele dagen - fordelt på elever fra tre klasser selvfølgelig. Det giver en masse muligheder for fleksibilitet og flow - og det elsker jeg.

Tre onsdage lærer vi med BlueBots og øver os på kodning. En fantastisk dag, hvor børnene virkelig fordyber sig og eksperimenter.

Dagens program ser nogenlunde således ud: (Hent PPT her)

1) Vi ser på dagens mål. I løbet af dagen vender vi tilbage til målene - bare for at tjekke hvor langt, vi er nået.
 

Vi skal forstå:​

  • Hvad er en algoritme​

  • Hvad er programmering?​

Vi skal lære:​

  • fagudtryk – et sprog​

  • at løse opgaver med algoritmer​

  • at lave egne algoritmer​

  • at debugge 
     

2) Vi laver en øvelse, hvor børnene "programmerer" hinandens hænder

Børnene arbejder i makkerpar. De skiftes til at skrive "algoritmer"

bestående af H og V (højre og venstre) på et stykke papir. Først

op til 6 kommandoer - dernæst flere, hvis de har mod på det. 

 

3) I makkerpar løser børnene forskellige opgaver om algoritmer på papir (se dem her)

4) Hvis vi har tid, leger vi fårehund udenfor. 

Vi var 22 børn. 4 børn var fårehunde. Resten var får. Fårene kan kun gå ligeud. Når de støder ind i en forhindring, står de stille. Kun fårehundene kan få dem til at dreje. Hvis fårehunden klapper på højre skulder og siger "vov", så drejer fåret mod højre og går igen ligeud. Fårehundene skal genne alle får ind i en fold (et udvalgt sted).

5) Inden første pause har vi en fælles samtale om BlueBot.

Jeg viser dem en Bot og spørger, hvad de tror den kan. De siger: "Den kan køre - den har hjul". "Man kan trykke på den" Jeg spørger, hvordan mon, jeg får den til at køre? De siger: "Tryk på pilen". Jeg trykker på pilen - og intet sker??? Et barn kommer i tanke om, at man måske skal trykke på OK. Det gør jeg, og så kører Botten. Jeg lægger en ting på bordet og sætter Botten i afstand (længere end "en pils afstand"). Jeg spørger, hvordan mon jeg får Botten til at køre ind i tingen. "Tryk på pil og på OK". Det gør jeg - og botten kører ikke helt hen til pilen. Hvad skal jeg så gøre? "Tryk to gange". Jeg gør, som de siger - og Botten kører tre gange, fordi jeg ikke har nulstillet den. Det undrer vi os rigtig meget over, indtil vi ved fælles hjælp finder på, at den nok husker de indtastede kommandoer, så vi må nulstille den. Til sidst siger jeg, at den skal ramme min ting og derefter dreje og køre hen til en anden ting. De kommer med forslag - jeg udfører deres ønsker. Herefter får alle makkerpar udleveret deres egen Bot. De skal give Botten et navn. Vi sætter et stykke malertape på Botten, og de må skrive navn på den.

6) Børnene skal herefter gennemføre fem baner, som jeg har håndtegnet. 

De fem håndtegnede baner skal jeg lige have scannet, så kommer de til at ligge her. De har stigende sværhedsgrad. Det vigtigste er at fastholde, at børnene skal gætte, før de afprøver. De skal skrive deres gæt på banen - ved hjælp af pile - og først, når gættet er skrevet ned, må de taste det ind på deres BlueBot og afprøve. De fleste laver fejl. De skal finde den præcise fejl i deres kode og rette den. Til sidst skal de skrive den korrekte algoritme i dertil indrettede felter. 

7) Børnene skal selv bygge baner med ispinde, malertape og klodser.

Her får børnene lov at lege. De må bygge labyrinter med ispinde og kaplaklodser. Jeg har en kasse med byggeklodser og en med biler og figurer. De undersøger, hvad botten kan trække (med snor eller malertape). De undersøger, hvad Botten kan vælte - og de får den til at køre uhindret igennem egne labyrinter.

8) Børnene skal tegne med BlueBots. Jeg har 3D-printet små tusch-anhængere, men man kan også tape dem på.

Jeg har 3D-printet små tus-holdere til at sætte bagpå vores BlueBots. Filen kan du finde her. 

Jeg har købt min egen 3D-printer, som jeg har hjemme. Den kan jeg øve mig ubegrænset på. Jeg skal stadig lære en masse om at lave egne designs. Men det kommer - når jeg får tid. Jeg taper et stykke bredt papir på gulvet med malertape. Børnene får tus-holdere til deres BlueBots og vælger en tus. De skal finde ud af, om BlueBot kan tegne en cirkel. Herefter om den kan tegne en firkant (hvilket den ikke kan), men så opdager de, at den kan tegne "ninjastjerner" og så går den løs med tegnerierne. 

9) Vi slutter altid af med at lave logbog

venstre hojre.jpg
faar musen ost.jpg
bottom of page