Dagens strofe - 2024
Ugens digt... Egentlig havde jeg forestillet mig følgende:
Hver mandag skulle klassen introduceres til et digt. Vi skulle læse digtet i fællesskab, tale om sprog, ord, indhold osv. Og så slutte af med at synge digtet.
Det har dog udviklet sig i en lidt anden retning, for jeg valgte at starte med Stine Pilgaards smukke digt: Fortabt er jeg stadig. Det er jeg selv dybt forelsket i.
Hver dansktime starter med en strofe. Jeg har lavet en PPT med først hele digtet og herefter hver strofe på et slide for sig selv. Først taler vi om digtet indtil videre. Hvad har vi talt om? Hvad handler det om?
Jeg læser dagens strofe højt for børnene. De skal sammen med deres makker finde "ord, som danner billeder" - og de skal fordele dem i "positivt og negativt ladede ord". Det får de 4 minutter til.
Først laver vi en liste over "ord, vi ikke kender." Dem får vi så lige styr på. Derefter fordeler vi "ord, der danner billeder" i de to kategorier - positive og negative. Her er der ingen rigtige eller forkerte svar. Vi kan godt have forskellige holdninger til, om et ord er positivt eller negativt ladet.
Til sidst sammenfatter jeg strofens indhold med de tanker børnene har gjort sig om ordenes betydning og ladning. Vi kæder det sammen med det, vi tidligere har talt om.
Og så synger vi de strofer, vi indtil videre har arbejdet med.
Desuden printer jeg hver gang det slide, som indeholder dagens strofe, så hele digtet efterhånden kommer til at hænge på vores opslagstavle.
Det blev aldrig UGENS DIGT, for det tager tid at komme hele vejen igennem. Og i skrivende stund arbejder vi stadig med FORTABT ER JEG STADIG. Men det har vist sig at være en rigtig fin måde at tale om ord og sprog på rigtig mange måder. Børnene bliver dygtigere og dygtigere - og jeg kan sikkert udvide det i alle mulige retninger efterhånden som de bliver fortrolige med de indgangsvinkler, de stilles for at bruge.
Så den har jeg tænkt mig at holde fast i.
Jeg deler lige mine slides her. Indtil videre er der jo kun den ene. Men forhåbentlig vokser bunken til flere.