Elevsamtaler i 1.c 2021

Jeg synes, elevsamtaler i 1. klasse er en utroligt svær disciplin. Mange af børnene har svært ved at formulere sig om egne følelser og tanker - i hvert fald, når de bliver direkte adspurgt og ikke lige står i situationen. Så en samtale kan ofte gå hen og blive: "Lærer-stiller-spørgsmål-elev-siger-ikke-så-meget-lærer-lægger-ord-i-munden-på-elev".

Jeg tog hul på elevsamtalerne for et par uger siden. Jeg har kun mulighed for at sidde med eleverne om torsdag i et par timer, da det er eneste tidspunkt, hvor en anden har klassen (her under nødundervisning), samtidig med at jeg har tid. 

Hver samtale tager udgangspunkt i et samtaleark:

Jeg har lavet et ark til hvert barn med deres foto

i midten (og ja, jeg har fået lov at bruge Artur, som

eksempel her). Og så har Artur alverdens tanker

om forholdsvis konkrete og mindre konkrete ting

som har noget med skole at gøre.

Her kan du downloade samtalearket (publisher)

Jeg har tre tusser - rød, gul, grøn - og beder min elev

farvekode de forskellige tankeskyer med en af de tre

farver. 

Jeg starter altid med "Om morgenen, når jeg går i skole" - og barnet sætter så et kryds. Man må gerne bruge to farver. Hver gang en tankesky er farvekodet, taler vi om, hvordan det nu kan være, at den har netop den valgte - eller de valgte - farve/farver.

Jeg tager noter direkte ind i notesystemet til Min Uddannelse. Vi skal i indeværende skoleår udvikle Min Uddannelses muligheder i forhold til elevplanen - og noter fra elevsamtaler er en af de ting, vi har valgt at have fokus på.

Når alle tankeskyer er farvekodet og diskuteret, så skal barnet vælge noget, som han gerne vil øve sig på. Det er nærliggende at vælge en af de tankeskyer, som er farvet gul. Hvis det er svært, hjælpes vi ad - og jeg hjælper selvfølgelig med at formulere et skarpt "mål", så det er så konkret som muligt. Det lykkes ikke altid til fulde, men vi gør vores bedste - ellers justerer vi hen ad vejen.

Jeg laver et målkort og laminerer det. Målkortet sættes på elevens bord med lærertyggegummi. Vi fortæller også klassen, hvad Ludvig skal øve sig på, så alle kan hjælpe til (fællesskabet er alles ansvar:-)...

Jeg skriver til de pågældende forældre,

at de kan læse om deres børns elevsamtale

på Min Uddannelse. 

Vi følger løbende op. Det er superfint at kunne

henvise til målene på bordene igennem dagen. 

Jeg roser rigtig meget, når jeg oplever, at barnet

øver sig. Det er ret vigtigt, at det bliver bemærket,

ellers bliver det jo ligegyldigt, om man øver sig 

eller ej.

elevsamtale.jpg
ludvig maal.jpg