Forældremøde med børn - 4. klasse 2024
Vi har lige afholdt et rigtig fint forældremøde. Det skal I lige høre lidt om:
TANKERNE BAG: Flere årgange på Mølleskolen har afprøvet forældremøder med børn og forældre samlet. Senest både 4.b og 4.a (mine teamkollegaer), så det gav sig selv, at vi også skulle afprøve det i 4.c. Hanne og jeg lagde os tæt op ad, hvordan mødet i 4.a blev afholdt. Så idéerne og tankerne er egentlig ikke noget, vi har fundet på. Dem har vi lånt af Lene.
FORBEREDELSER:
14 dage forinden gennemførte Hanne og jeg et forløb fra WiFive, som jeg tidligere har linket til. I får endnu en gang lige linket her. https://wifive.dk/mellemtrin/
Det er lige til at hapse. Vi ændrede nogle ganske få ting i PPT-oplægget og forløbet, så det passede perfekt til vores elever. Men opgaver, oplæg, lærervejledning ligger alt sammen klart.
Det rammer på et ret godt tidspunkt, for alle børnene i 4.c har nu mobiltelefoner, så det er nu, vi skal have fat i en fælles forståelse af Den gode Tone på SoMe.
Efter at have gennemført de fire lektioner, delte vi børnene i 5 grupper og lod hver gruppe forberede et oplæg til forældremødet om alt det, de havde lært igennem forløbet.
FORÆLDREMØDET:
Børn og forældre var placeret ved forskellige borde. Det vil sige, at børnene sad med andre forældre end deres egne. Børnene var inviteret den første time til oplæg og debat, derefter skulle børnene gå hjem og vi voksne fortsætte endnu en time.
Børnene får lavet nogle korte, men fine oplæg. Forældre er et godt publikum:-) Børn og forældre fik herefter til opgave - ved bordgrupperne (hvor der sad 3-4 børn og 3-4 voksne) at diskutere ud fra følgende:
1.Tal om hvordan børn og forældre kan hjælpe hinanden, hvis der skrives noget grimt i en besked?
2. Er der noget som kan bremse, at man fortæller sine forældre omkonflikter på de sociale medier?
3. Hvad skal vi gøre i 4.C, hvis der skrives noget grimt, sendes billeder eller andet, som bare ikke er så godt?
4. Hvordan og hvornår synes I, at lærerne kan hjælpe jer?
...
Efter gruppesamtalerne fik børn og forældre til opgave at indsamle deres bedste pointer på Post-its - og derefter tog vi runden og lod børn eller forældre fortælle, hvad der havde optaget dem mest.
Her er listen over de indsamlede pointer:
- man kan få hjælp i skolen direkte ved at bruge lærerne - lærerne kender eleverne godt
- man kan lære af hinandens oplevelser – dele det i klassen – evt. uden at nævne navne
- det er ok, at det er forskelligt hvem man vil gå til - forældre/venner/lærere
- det er vigtigt at være helt ærlig overfor sine forældre
- vi forældre skal kunne være der for vores børn, at vi kan rumme, det de kommer med, som er svært
- at man skal hjælpe hinanden i klassen
- børnene skal huske på, at de voksne altid vil hjælpe
- vigtigt altid at gå til de voksne, når man oplever noget grimt
- tage et skærmbillede, hvis man modtager noget, der er grænseoverskridende
- ikke være bange for at fortælle det til forældre
- tage afstand for dårlige beskeder
- godt at snakke om det i klassen
- hvis man kommer til at gøre noget grimt selv, så skal man også gå til en voksen
- vigtigt at sige fra
- vigtigt ikke at tænke i at straffe – rum den svære situation og giv anvisninger til, hvordan barnet kommer videre
....
Så lod vi børnene gå hjem. Forældrene synes, det havde været en god oplevelse at være samlet børn og voksne. En far pointerede, at det var vigtigt for børnene at se, at vil alle står sammen om at have fælles holdninger til f.eks. SoMe, og hvordan vi færdes.
Børnene hører, at vi voksne er enige om noget. Det havde været lidt svært i et par grupper at trække holdninger ud af børnene, men andre steder var snakken gået lystigt. Som med alt andet, er der nogle børn, som lige skal vænne sig - og måske næste år - næste møde med børn og forældre - går det lettere.
Sidst på mødet havde jeg et ønske til forældrene, som tog udgangspunkt i et "hættetrøjehætteforbud". Altså ikke forbud mod hættetrøjer, men forbud mod at sidde med hætterne over hovedet i timerne. Det gør noget ved børns attitude og kropsholdning, og man får ligesom presset hovedet ned i bordet, så det bliver helt svært at holde sig oprejst.
Vi har praktiseret hættetrøjehætteforbud i en måneds tid nu - og det gør en forskel. Det gælder også halsedisser, for det kan de heller ikke styre, og jeg vil ikke have noget op foran ansigterne i timerne - færdig!!!
En forælder pointerede, at det jo var vigtigt, at man havde en god begrundelse til børnene, når man sådan forbød dem noget, men en anden forældre indskød nogenlunde følgende: "Børn skal nogle gange bare gøre det, de bliver bedt om." (PS. Personen er psykolog - ikke at det betyder noget - men det betyder heller ikke ikke noget:-)
Herefter sagde jeg til forældrene, at jeg nu ville fortælle dem noget, som jeg var usikker på, hvordan de ville reagere overfor.
Jeg sagde nogenlunde sådan her: "Jeg vil også gerne have, at pigerne ikke har crop-tops på i skole." Og så viste jeg forældrene, hvad crop-tops gør ved piger med et pose, hvor man stikker nummeren godt bagud, brystet frem og næsen i sky.
"Og jeg har set jeres piger gøre det", sagde jeg. "Og det synes jeg, de er for små til. De er kun 11 år. Det gør ikke noget, hvis vi venter lidt med det der."
Jeg sagde også til forældrene, at hvis de synes, det var svært at sige nej, så måtte de gerne sige, at Hanne og jeg havde sagt det. Ingen blev forargede, vrede eller gjorde modstand. En forælder sagde: "Jeg kommer til at bruge dig og Hanne som argument, for det har jeg brug for." - Og helt fair. Hvis man synes, den er svær at tage som forældre, så stiller jeg gerne op.
Jeg siger i den forbindelse til forældrene: Det hele rykker sig. Da min datter (som nu er 19) gik i 6. klasse, brugte ingen af pigerne make-up, før de kom i 7. klasse (oprigtigt ikke). Nu starter det måske allerede sidst i 5. klasse - og jeg synes ikke, det gør noget, at de venter.
En forældre spurgte de andre, om deres piger måtte bruge make-up, for datteren havde sagt, at ALLE måtte!!!
Ingen måtte. En mor sagde: Min ...... må bruge LÆBEPOMADE. Ikke LipGloss, men læbepomade.
Jeg er klar over, at der er delte meninger om, hvorvidt jeg kan tillade mig at sige den slags til forældre, MEN jeg kender mine forældre virkelig godt - og de kender mig VIRKELIG godt. De ved, at jeg gerne slynger holdninger ud til højre og venstre, men at de i sidste ende altid selv må bestemme, uden at jeg dømmer (ret meget - i hvert fald ikke offentligt:-).
Derfor tør jeg godt. Og jeg er sikker på, at jeg hjælper nogle forældre, som er usikre på, hvad de andre børn må for deres forældre.
Og så synes jeg bare ærlig talt at børn i 4. klasse er for små til crop-tops og make-up.
Forældremødet afsluttedes med forældrerådet, som altid.
Her får I lige vores PPT med oplægget. Til inspiration eller ?