Hjem

Et projektdagsforløb på 1. årgang 10/2020

På Mølleskolen har alle klasser en ugentlig projektdag. En dag, hvor lærere og pædagoger er gennemgående, og vi er uafhængige af fag. Vi kan altså "gøre, hvad vi har lyst til". Vi er dog underlagt følgende:

* Vi må ikke lave deciderede fagdage.

* Vi skal stræbe efter at arbejde procesorienteret

* Vi skal stræbe efter at arbejde med designprocesser / komme ud af huset / have gæstelærere / arbejde med kreative processer på tværs af fag/ tage udgangspunkt i det 21. århundredes kompetencer. 

Vi elsker projektdag - og det gør børnene også.

Dette forløb strækker sig over tre projektdage - altså tre fredage i træk.

Overskriften er HJEM.

FORBEREDELSER:

Forud for første projektdag har vi bedt forældrene sende alverdens dimser og paprør med børnene i skole. Alt, hvad de kan mønstre til maker-universet. Vi har selv et maker-depot på skolen, så i alle tre klasser havde vi masser af materialer til at dimse med. Så hver klasse havde masser af ispinde, stof, piberensere, paprør, knapper, karton, garn, perler og alverdens andre dippedutter.

Vi havde skaffet "frugtkasser" i pap (altså papkasser med ikke alt for høje sider, som Kvickly f.eks. får æbler i.) 

Vi havde scannet billedbogen: "HJEM" af Carson Ellis.

 

Børnene blev inddelt i familier. Jeg valgte at lave rene drenge- og pigegrupper. Der var max. 4 børn i en 

familie.   

1. PROJEKTDAG:

Vi læste billedbogen HJEM og viste billederne. Undervejs havde vi masser af samtaler om forskellige HJEM

og hvad børnene kunne få øje på i illustrationerne. Det er en virkelig fin billedbog. Den gav os et virkelig godt

udgangspunkt for det fortsatte arbejde.

Alle børn fik herefter en hurtig lufter, imens Christian, min pædagog, og jeg stillede alle materialer frem og stillede bordene, så der var et arbejdsbord til hver familie. Hver familie fik sin egen limpistol og en frugtkasse.

Børnene blev kaldt ind og guidet over i familierne. De fik følgende oplæg:

Alle familier skal nu lave sig et hjem. Hjemmet er inden for papkassens fire vægge. I skal diskutere og blive enige om, hvad der skal være i jeres hjem. I skal lave tegninger, der viser jeres idéer. Når I er enige om, hvordan jeres hjem skal se ud, må I gå i gang med at opbygge hjemmet.

...

Og så gik der ild i børnene. De byggede og hyggede. Der blev lavet alverdens små fine HJEM, især i pigegrupperne. Hos drengene blev der også lavet rum og møbler, men der blev også gives los på lidt mere fri fantasi. En drengegruppes HJEM blev først til en båd - en husbåd, men det endte med at blive en husborg, fordi der gik sport i, hvor mange toiletruller, man kunne lime på papkassen.

...

Der var masser af fed energi i klassen den fredag. I nogle familier samarbejdede man om det fælles, i andre familier fik man hvert sit rum at råde over. 

Undervejs nåede jeg at trække hver familie ud og lave videologbog, hvor de fortalte om deres HJEM - men også deres proces. "Kunne I tænke jer at bo i jeres hjem?" - Det kunne de i høj grad. 

...

Dagen gik hurtigt - og vi sluttede af med en god omgang oprydning. Nogle blev færdige med HJEMMET, andre ikke helt.

2. PROJEKTDAG

FORBEREDELSE:

Jeg har skåret (med hobbykniv) en stor mængde "parceller" ud af papkasser. Altså papstykker på cirka 18x25 centimeter (plus minus 10). 

Jeg har lavet en videooptagelse med børnenes tidligere 0. klasse-lærere, som fortæller om deres (nuværende) HJEM og deres barndomshave. Hvad var der i deres have, da de var 6-7 år? og hvad var det fede at lege med? Også vores afdelingsleder har bidraget til videoen med sin fortælling om HJEM og barndomshaven. 

Vi har indkøbt popcorn, fordi vi gerne vil holde rejsegilde. Så vores afdelingsleder, Susanne, kommer rundt i alle klasser og deler bægre med popcorn ud (som vi selvfølgelig har pakket på forhånd) og siger tillykke med det færdige byggeri.

Materialer til denne fredag er papstykkerne, ispinde, perler, karton og tapetbøger. Samt resterne fra sidste fredag.

OPLÆG:

Vi ser videoen med lærere/afdelingsleder, samt et lille sammendrag fra en Youtubevideo om fantastiske haver. Børnene er virkelig optagede af, at det er deres tidligere lærere, der fortæller om, hvordan deres hjem ser ud. Både indenfor og udenfor.

Børnene skal nu færdiggøre deres huse - og herefter skal de planlægge udearealerne. Hvad vil de have rundt om huset? De får en lille parcel ad gangen, som f.eks. kan blive til en køkkenhave - en frugthave - en terrasse - en legeplads - eller hvad de nu drømmer om. De kan koble flere små parceller til deres HJEM.

....

Når planen er lagt, starter de med et stykke af det udskårne papkasse (jeg tror, vi havde omkring 40 i alt), som de så kan udvikle til et udeareal. Der blev lavet køkkenhaver, swimmingpool, terrasser, hytter osv. Igen var der masser af god energi, og dagens aktiviteter formede sig efter, hvor børnenes fantasi tog dem med hen. Der blev både indrettet indendørs og tilbygget udendørs. Og det blev stort. 

Ved dagens afslutning blev alle HJEM og dertilhørende udearealer placeret under vinduet. Så kunne børnene tage deres forældre med forbi i week-enden for at se alle de fine byggerier.

 

3. PROJEKTDAG

Sidste projektdag med temaet: HJEM.

PLANLÆGNING:

Alle børn skulle medbringe en figur og en bil - ikke alt for store. De skulle jo ligesom passe til deres HJEM. Jeg havde lidt ekstra i baghånden til de børn, som havde glemt at tage noget med. 

Inden børnene kom, havde vi placeret alle hjem på gulvet og flyttet alle bordene. Med malertape fik hver familie afgrænset deres grund, og her indenfor skulle man så holde sit byggeri. 

OPLÆG:

Alle familier måtte lade deres figurer og biler flytte ind i deres HJEM. Man kunne fortsat bygge til efter behov, men der var også plads til at lege med det hele. Der var stadig materialer og limpistoler til rådighed. 

...

Der blev hurtigt behov for garager til bilerne, så dem blev der bygget en del af. Og så var der LEG. Det var helt fantastisk. Men pludselig opstod et problem. Hvordan skulle vi komme ud og besøge hinanden i en by uden veje?

Hver gruppe blev udstyret med en rulle af den bredeste malertape. En hurtig samtale om vejplanlægning - og så blev der rullet veje ud. DET var et syn for guder. Der var veje overalt - og børn, der lavede striber på vejene. Rundkørsler fik vi også pludselig. Og så kom bilerne på vejene. Nogle børn kørte lidt vildt. De måtte lige have en lektion i trafikregler.

Der var virkelig mange forskellige ting i gang på samme tid. 

Ved dagens afslutning fik børnene følgende besked: Man måtte tage det med hjem, man kunne have i sin skoletaske eller i en pose ved siden af. Resten røg i skraldespanden. Det er ærgerligt, men vi har ikke plads til at lade hele byen stå i klassen, så vi tog afsked - een gang for alle. Det var altså hårdt for nogle børn. Der blev faktisk også grædt lidt. Men da vi havde sendt børnene afsted fredag klokken 13.40, så lignede klassen næsten sig selv igen.

I løbet af week-enden fik vi denne besked fra Agnes mor:

Kære Hanne og Ann-Berit

Håber at I har haft en dejlig weekend med den milde november- sol.

Blot en stor ros og et kæmpe skulderklap og tak fra os, for de sidste ugers projekt HJEM.
Agnes har fortalt stolpe op og ned om deres projekt og deres familie, og glimmer og lim og skøre, vidunderlige ideer. 😊
Hun er altid glad for at komme i skole, men når man allerede søndag aften spørger om det snart er fredag - ikke for at holde weekend, men for at komme HJEM i skole - så taler det vist for sig selv.
Så tak fordi I har givet dem muligheden for sådan et fantastisk projekt!! Det har været SÅ sjovt at følge på afstand, både med de dejlige billeder og Agnes’ egne fortællinger.

Mange hilsner
Rikke

God fornøjelse med materialet her på siden. Husk at indberette til Copy-Dan, hvis du bruger det i din undervisning:-)

  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Pinterest Icon
  • White Instagram Icon

Kig forbi min Facebookgruppe

ann-berit.dk