top of page

Jul i 3.b - 2016

Julen er endnu engang veloverstået, og jeg har gjort mig et par erfaringer, som jeg absolut MÅ tage med mig til december 2017.

JULEKLIPPEDAG.... Kan nogle gange godt være lidt svær, synes jeg. Hvordan får vi klippet pynt, der faktisk fylder noget i klassen og ikke bare er tre skæve hjerter i vinduet? Jeg ER ikke den store oppynter, og det smitter ganske givet. Men i år fik vi valgt nogle ret fantastiske stjerner, som helt klart kan anbefales. De fylder!! Og i 3.b udgjorde de en smuk stjernehimmel på snorene, som hænger på kryds og tværs i klassen. Vi lavede også julekugler til døren, hvor børnene enten var nisser eller snemænd. Julekuglerne blev lamineret og sat op på døren på en "reol", som blev lavet af brunt karton. Og så lavede vi kravlenisser af piberensere. Kravlenisserne blev hængt på klassens juletræ - en skøn lille omorica-gran, som ikke fylder i bredden men i højden og dermed passer perfekt i et klasselokale.

Her er en (ikke så køn) PDF-fil af de tre slags pynt.

Julestjernens foldevejledning

Skabelon til snekugle



Fra 1. december startede jeg i klasserne klokken 7.50 (de tre morgener, hvor jeg har morgentimer) med julemusik og kalenderlys. Klokken 8 har vi altid morgenlæsning, men 8.15 var vi klar til kalenderfortælling og morgensang. Jeg havde tilføjet et par julesange til sangmappen. I år øvede vi allermest på "Dejlig er jorden", "Rudolph the rednosed reindeer" og "Jingle Bells". Men også "Højt fra træets grønne top" fik lov at blive afsunget et par gange.

I 3.b havde jeg trukket en gammel kending op af hatten. Vi havde skrevet et brev hjem og ønsket os julefortællinger fra forældrenes eller bedsteforældrenes barndom. Der kom omkring 18 fortællinger ud af 24. Det synes jeg er ret godt:-)
Jeg pakkede hver enkelt fortælling ind og hang dem op i vinduet som små nummererede julepakker. Hver morgen kunne vi så lytte til en eller to fortællinger - og få en rigtig god snak om, hvordan julen var for 50-100 år siden. Det kan klart anbefales. Børnene glæder sig hver morgen til at høre om den gamle jul.

Derefter fulgte den almindelige undervisning - og her må jeg indskyde, at jeg næste december er nødt til at gøre danskundervisningen til noget andet end dette års påbegyndelse af et "Frøken Ignora"-forløb. For det var synd for Ignora. December sætter sig i børnene, og Frøken Ignora fik alt for lidt plads i forhold til, hvad hun har fortjent. Vi fortsætter med Ignora efter jul.... Næste år vil jeg lave mere jul, mere hygge, mere fortælling - mere af alt det børnene synes er dejligt - for de er altså mærkede af sene aftener med julekalender, slik og hygge - alt for meget krudt og forventning... 

Jeg havde igen i år lavet en video-julekalender. Den så vi lige før 10-maden, og den var endnu en gang et kæmpe hit. Den kommer igen til næste år, og da den ligesom er brugt for i år, lægger jeg ikke et link til den her. Den er jo forældet allerede. 

Om onsdagen har vi projektdag og i år tog den selvfølgelig udgangspunkt i jul og julens traditioner. 

Hver onsdag morgen har hele årgangen fællessang og fødselsdagssang for de børn, som har haft fødselsdag i ugens løb. Og så er der oplæg, fortælling og lignende. Vi brugte en onsdag til juleklip, og en anden onsdag til et foredrag om Lucia - og til at øve Lucia-optog, som vi påtog os at gennemføre i år (og det var en STOR oplevelse). Så hørte vi Juleevangeliet og arbejdede med forskellige elementer af denne. Engle, Stjernetyderne, Hvad skete der i stalden? og en foto-workshop. Hvert barn fik et hæfte med juleevangeliet. På midteropslaget er et billede, hvor der mangler fire elementer. I hvert værksted fik man, når man havde gennemført, et af de manglende elementer, som man så kunne lime ind. 

Hæftet kan du se her

bottom of page