Måske har du på det sidste oplevet, at flere links her på siden ikke virker. Jeg har nu repareret alle de nyeste. Alt, hvad der ligger under klassetrinnene. Alle sider og links, der ligger under "alt det gamle" tager jeg løbende. Det er et kæmpearbejde, og jeg tager det lidt ad gangen. Hvis der er noget, du mangler, er du velkommen til at skrive, så fixer jeg det, så hurtigt, som muligt - eller sender materialet til dig, hvis jeg ikke lige har tid til at reparere. Du må også meget gerne skrive, hvis du finder døde links.  Kærlig hilsen Ann-Berit

  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Pinterest Icon
  • White Instagram Icon

Kig forbi min Facebookgruppe

ann-berit.dk

Kortfilm - en projektdag - 6. årgang 2020

På Mølleskolen har vi projektdag en fast dag om ugen - på 6. årgang onsdage. Onsdag i uge 8 brugte vi som opvarmning til et 3-ugers kortfilmsforløb, som vi gennemfører senere på året. Et forløb, hvor børnene skal producere egne kortfilm.

Projektdagen uge 8 brugte vi med følgende program:

Morgenbånd (20 minutter) - Alle børn læste artikler fra DFI om filmiske virkemidler

Første blok (1,5 time): Vi så kortfilm med henblik på analyse af filmiske virkemidler samt berettermodellen. 

Først diskuterede vi kort, hvad børnene havde fået ud af læsning af artikler. Hvad vidste de nu, som de ikke vidste før. Dernæst viste jeg dem min PPT-præsentation om filmiske virkemidler i den ikoniske kortfilm Buldermanden. De havde ikke set den før. Jeg fortalte dem kort om handlingen og gennemgik slides med screenshots. Grunden til, at jeg gjorde det før visning - og ikke efter - var at gøre dem mere opmærksomme igennem filmen. Jeg fortalte dem, at det jo ikke var meningen, at de skulle have en hyggelig filmoplevelse. De skulle se film for at lære noget om virkemidlerne.

Link til præsentation om Buldermanden.

Efterfølgende fik alle børn udleveret en berettermodel - og vi gennemgik ganske kort, hvad de forskellige dele af berettermodellen betyder. Herefter havde jeg et udvalg af fire kortfilm, som vi en efter en kiggede igennem. Børnene fik at vide, at de skulle holde øje med point-of-no-return og klimaks. Efter hvert gennemsyn skulle børnene først diskutere med deres makker, hvor de mente, PONR og klimaks var - og dernæst med andre grupper ved bordet. Til sidst i plenum.

Vi var ikke altid enige - og så måtte man jo begrunde sit valg. Efter hver film kiggede vi mine PPT-præsentationer igennem og fik på den måde talt om hele berettermodellen.

Pistol

De fantastiske 3

Kyss

Verdensmesterens fald

Min 6.b og jeg nåede kun Buldermanden - samt Pistol og Verdensmesterens fald. 

Anden blok (1,5 time): Min kollega, Stinne, og jeg havde lavet 24 små filmklip i vores kantine og PLC, hvor Stinne går rundt. Hun foretager sig ikke ret meget. Hun kigger på nogle bøger. Kigger på en globus. Forsøger at åbne en låst dør. Tager elevatoren. Går ind ad en anden dør. Kigger ud ad vinduet. 

Vi har filmet de forskellige "aktiviteter" fra flere vinkler og med forskellige beskæringer Vi har også lavet panorering.

Alle elever skulle nu lære at bruge programmet WeVideo, som ligger på Skoletube. Oplægget var, at eleverne selv skulle sætte sig ind i programmet ved at kigge på de tilknyttede instruktionsvideoer, som er meget lærerige. 

Nogle elever bruger allerede andre redigeringsprogrammer, men vi insisterer på, at de, når de skal igang med den store filmproduktion, alle skal bruge WeVideo, så alle kan bidrage til redigering - og ikke kun een elev sidder med en bestemt viden om et bestemt program. 

Alle skulle arbejde selvstændigt - ingen måtte arbejde to og to. Når der sidder to ved en PC er det ofte kun den ene, der arbejder - og dermed lærer noget. Jeg havde lavet fire opgaver, som alle SKULLE igennem. Det tog det meste af denne blok. Først introducerede jeg kort WeVideo og hvordan børnene kunne hente de filmklip, Stinne og jeg i forvejen havde lagt ud på Skoletube. Dernæst var det bare igang med de fire opgaver.

Du kan se de fire opgaver her (publisher fil)

Du kan se de fire opgaver her (PDF)

Tredje blok (1,5 time): Eleverne fik nu frit spil. De skulle redigere en film med de 24 klip. De skulle sørge for at bruge, hvad de tidligere havde lært. De havde reelt set en times tid. Ingen var færdige, før tiden var gået. Ved timens afslutning skulle alle film uploades til Min Uddannelse, hvor de har fået respons af mig.

...