top of page

Læselog


Åh, jeg synes, det er svært at nå omkring læsning med hver enkelt elev. Vi har igennem indskolingen LUSet børnene to gange om året. Men den daglige læsning - fingeren på pulsen. Jeg når omkring de børn, som har særlige behov - og har brug for at læse højt for en voksen. 

Jeg har til det formål lånt to elever fra vores specialklasse, som hver torsdag morgen kommer og læser højt med 3-4 børn. Det er en gave:-) Både for de to drenge, der får en fornemmelse af, at de kan hjælpe andre, og det er de ikke så vant til, men også for de børn, som har brug for at træne højtlæsning.

Men ellers er det bare svært at nå omkring alle.

Derfor har jeg oprettet en læselog til hver elev på Skoletube. I perioder laver børnene ugentligt indlæg til læseloggen. Vi har Ipads til rådighed på min årgang - det er selvfølgelig en nødvendighed. Det er egentlig rimelig simpelt. Jeg medbringer vores 12 Ipads - og børnene går alene ud med en Ipad og en bog - og så læser de i to minutter højt. De filmer teksten fra bogen, imens de læser. De skal læse cirka to minutter. Derefter uploader de til deres læselog-kanal på skoletube. Det tager lidt tid at få vænnet alle til at være effektive, men efter en lille måned er alle med på formen, og så kører det bare. 

Jeg bruger læseloggen til forskelligt.

* Børnene kan vise deres forældre, hvordan de udvikler læsningen hen over en periode.
* Jeg kan gå i dialog med børnene om deres læsning. Vi kan tale om, hvad de er gode til i fht. afkodning, lydstrategier, læsehastighed osv. 
* Jeg kan få en fornemmelse af, hvad børnene kan på egen hånd.


 

bottom of page