top of page

MICRO:BIT BASIS KURSUS - 4. KLASSE

På Mølleskolen har vi et fantastisk FabLab, som jeg er så heldig at være en del af.

Nogle kalder det et MAKERSPACE, men vores hedder altså FABLAB.

Her har jeg 7 ugentlige lektioner (i gennemsnit hen over skoleåret - vi har nemlig fire skemaperioder, men det er en helt anden snak:-)

I den forbindelse introducerer jeg blandt andet vores 4. årgang til Micro:Bits.

På Mølleskolen har vi stadig kun generation 1 - så de er ikke superstabile. Faktisk er jeg blevet så træt af, at 

der altid er problemer med overførsel, at jeg har sadlet om til følgende plan:

Introforløbet varer 4x45 minutter.

2x45 minutter: Jeg viser en Micro:Bit og forklarer, hvad den egentlig er for en fætter. Kort oplæg

Herefter er der selvstudie. Jeg har lavet 6 opgaver, som børnene selv kan køre med. De arbejder bedst enkeltvis. Jeg har dårlige erfaringer med makkerarbejde, fordi det ofte er den ene der programmerer, og den anden laver så "ingenting". De fleste lærer mere, når de har hver sin PC - og så kan de ellers sagtens arbejde sammen alligevel.

De 6 opgaver er HER: OPGAVER TIL MICRO:BIT SELVSTUDIE.

Børnene skal på intet tidspunkt bruge en ægte Micro:bit. De blokprogrammerer og bruger simulatoren. Det virker. 

Når de første børn så er færdige med de seks opgaver, får de en Micro:bit i hånden og et kort kursus i at overføre. De bliver så "udlærte" og kan undervise de næste børn, der bliver færdige. De vælger således også, hvilket af de seks programmer, de vil overføre. De kan vælge at overføre og lege med et enkelt - eller flere. Afhængig af motivation.

Det fungerede virkelig godt for mig.

De næste 2x45 minutter kunne eleverne vælge at fortsætte med Micro:bits, hvis de var motiverede. 

De måtte redigere i de eksisterende opgaver eller selv gå på opdagelse. 

Den resterende del af klassen brugte tid på Hour of Code.

Her SKAL alle starte med "Angry Bird" banen. Efter 30 minutter må man vælge at fortsætte med Angry Bird eller vælge efter lyst og evner. Man må kun vælge noget, man selv kan forstå. Det er vigtigt for mig at lære børnene, at man ikke kan mere, end det man kan. Ofte vælger børn noget alt for svært, fordi det ser fedt ud, og så stiller de tusinde spørgsmål og lærer begrænset. Derfor kan man kun få den hjælpe, man kan give hinanden (og så selvfølgelig også lidt fra mig).

'

I Hour of Code får man også trænet blokprogrammering med nogle virkelig fede programmer. Jeg er fan. Det var børnene også. 

bottom of page