Ordklasse-impro-drama.
Under min tema-uge "Indenfor udenfor fællesskabet" brugte jeg impro-drama som et element, og børnene elsker det. De er virkelig gode til det oven i købet. - Og måske har det et andet navn i en eller anden drama-verden, som jeg ikke har forstand på, men det drejer sig altså om improvisations-teater ud fra nogle få givne rammer.
Mine elever arbejder fuldstændig selvstændigt indenfor den afsatte tidsramme. Der er ikke på noget tidspunkt brug for mig. Det er ret vildt. Og jeg er sikker på - stensikker på - at det er mit årelange (2½-år-lange) arbejde med fællesskabet i centrum, der her belønnes.
Når 27 børn kan samarbejde - og alle melder ind - alle bidrager - alle deltager - så er det fordi der er tryghed i fællesskabet i 6.a. Så er det fordi ingen bekymrer sig om, hvorvidt deres mening nu er god nok - og fordi alles meninger tages i betragtning og anerkendes (ikke alt accepteres).
Nå - nok af det selvgode - tilbage til ordklasse-impro-drama...
Vi har i uge 8 haft to dage med ordklasse-repetition, sætningsanalyse og tegnsætning - og som afslutning på ugen brugte jeg en lektion på lidt drama.
Børnene blev inddelt i fire grupper.
Der var afsat 20 minutter til arbejdet.
Hver gruppe fik en af følgende ordklasser: navneord, udsagnsord, tillægsord, forholdsord.
Fremførelsen måtte maximalt vare 3 minutter.
.....
Navneord havde lavet en version af Romeo og Julie, hvor de godt nok havde ekstra fokus på navneord i forskellige kategorier - hver gang en af personerne i stykke remsede navneord op, havde de en "lydmand", der hviskede til publikum: "Væsener, væsener, væsener" - eller "begreber, begreber, begreber".
Udsagnsord kom en efter en hoppende ind med hver sit bogstav på et A4, første dreng kom hoppende med et H, imens han sagde "H, H, H, H, H, H, H" - næste pige kom hoppende med O osv. Til sidst stod der "HOPPE", og en anden af gruppemedlemmerne kom springende med et "AT". Bagefter vendte de arkene og så stod der SOVER, hvorefter endnu et gruppemedlem kom hoppende med et JEG - og til sidst faldt de alle omkuld og sov.
Tillægsord havde lavet en sang/rap, hvor de skiftevis sang parvist eller alene: "Vi har rødt hår, Vi har rødt hår", "Vi har hvidt hår, Vi har hvidt hår", "Vi har brunt hår, Vi har brunt hår" - Omkvædet lød: "Vi har alle blå øjne, undtagen Lauge". Bagefter endnu en runde, hvor de hver især sang om sig selv.
Forholdsord havde lavet en undervisningssituation, hvor eleverne rakte hånden op: "Lærer, må jeg gå PÅ toilettet og tisse NED I toilettet?" - hvorefter sidemanden rækker hånden op og siger: "Jeg tisser tit VED SIDEN AF toilettet." - hvorefter endnu en rækker hånden op og siger: "Lærer, må jeg hoppe UD AF vinduet, NED PÅ fliserne, OP AF trappen og gå IND GENNEM døren?"... Og så videre i den dur...
....
Jeg synes, de havde fået noget helt vildt godt ud af 20 minutters samarbejde... Og så fik vi endnu engang repeteret ordklasserne.