top of page

Staveord med opgaver - 2022

Hjemmearbejde..... Måske er det et kontroversielt emne. Vi har i hvert fald blandede følelser omkring, hvorvidt vi skal pådutte børnene skolearbejde i fritiden.

Personligt ville jeg ønske, at mine egne børn havde haft lektier for, men det havde ingen af dem for alvor. De gik i skole under reformen, hvor lektie-arbejdet skulle være en del af den længere skoledag. Men ærlig talt, så var det en fuser - og nu har jeg en søn, der er næsten igennem STX, hvor lektiemængden er ENORM i forhold til folkeskolen. Så for ham var det et kæmpechok, at nogen pludselig forventede, at han skulle lave 2-3 timers lektier om dagen, når han var vant til at lave 0.

Det er IKKE et superstærkt argument for lektier i folkeskolen. Lad mig prøve med et andet:

Jeg tror, at hjemmearbejde (ikke lektier) kan give forældrene et større indblik i børnenes skolearbejde, deres arbejdsindsats og engagement, deres koncentrationsevne.

Jeg tror, at rigtig mange af mine elever vil profitere af at sidde derhjemme - og arbejde med skolerelaterede opgaver i deres eget tempo. Jeg tror, det vil give dem en idé om, at skolen er andet en sjov og leg. Jeg tror, det vil hjælpe dem med at træne noget, de ikke lige får trænet i skolen. 

Så jeg har lavet indtil videre to hæfter med staveord samt opgaver - beregnet til 3. klassetrin. Det bestemmer man dog selv. De er tilpasset min personlige kommende 3. klasse:-)

Jeg laver ikke hæfter til 1. og 2. klasse, da jeg kun producerer ting, jeg selv skal bruge.

Der kommer flere hæfter i serien. Jeg skal jo bruge til et helt skoleår, tænker jeg.

OPGAVEHÆFTERNE:

Mine staveord 1 (naturfaglige tekster)
 

Mine staveord 2 (flere naturfaglige tekster)

Mine staveord 3 (om europæiske storbyer)

Mine staveord om solsystemet hæfte 1
 

Mine staveord om solsystemet hæfte 2

Mine staveord om rumfart

 

 

 

KOMMENTAR (06.11.2022)

Jeg synes faktisk, det går virkelig godt med ugeopgaverne. I starten havde jeg et par skeptiske forældrepar, som mente, at det ville blive svært hjemme hos dem at få gennemført at lave lektier. Jeg var nødt til at sige til dem, at det nok skulle gå alt sammen. 

"De skal bare lige vænne sig til formatet, så skal det nok køre", lovede jeg til forældremødet.

Og ganske rigtigt - tilbagemeldingerne lyder, at rigtig mange børn selvstændigt laver opgaverne nu, fordi de virker kendte og genkendelige. 

Enkelte børn SKAL have voksenhjælp. Men det ER også bare nødvendigt for nogle børn, at forældrene træder til og træner hjemme, hvis de for alvor skal rykke - og her tvinger ugeopgaven både børn og forældre til at gøre en samlet indsats. 

Hver mandag afleverer de den "gamle" ugeopgave - og jeg udleverer dem, jeg har rettet fra ugen før. Jeg skriver en ganske kort kommentar på opgaverne - enten at de har lavet et super arbejde, at den er godt løst, at de har været grundige - eller at de må gøre sig mere umage. Men altid i en venlig tone. 

Vi laver staveordene sammen i klassen. Dem retter jeg også. Det tager faktisk ikke ret lang tid. Nogle gange kommer jeg lidt bagud, og så hænger jeg på en søndag med rettearbejde, men for det meste er der styr på de ti løbet af ugen.

Jeg ved, at de her børn nu i langt højere grad får trænet nogle enkle danskfaglige ting  - og de får i hvert fald øvet sig i at have en hjemmeopgave, som skal løses. 

 

KOMMENTAR (21.01.2023)
 

Jeg er i gang med at lave hæfte fire om solsystemet. Jeg har besluttet at ændre på udformningen af staveordene. Jeg overvejede helt at droppe dem, men jeg vil dog gerne forsøge at holde fast i det. Jeg oplever dog, at en del børn ikke øver dem, at de er for svære for nogle børn og for lette for andre børn.

Nu har jeg brugt en form, som jeg også anvendte på mine tidligere klasser - nemlig staveord i tre niveauer. Det betyder, at jeg dikterer en farve ad gangen - de grønne børn skriver det grønne ord osv. Man behøver ikke føle sig udstillet, for man vælger jo på forhånd hjemmefra, hvilket ord, man øver sig på. 

Så må vi se, hvordan det bliver modtaget. Jeg er stadig i gang med opgaverne i hæfte 3 om europæiske storbyer.

Rigtig mange børn kan godt lide lektierne. Nogle børn er absolut modvillige, men laver dem nu selvstændigt, fordi de efterhånden kender mønstrene i opgaverne. Og så understøtter træningen på glimrende vis den undervisning vi har omkring stavning og grammatik.

Jeg fortsætter skoleåret ud:-)

bottom of page