SUPER-KRYDS-OG-BOLLE
Klassen inddeles i hold. Jeg bruger bordgrupperne med 4 elever i hver. Det er et ret godt antal. Tre kan også gå an.
Alle elever får en whiteboardtavle (Jeg har et klassesæt med A4-tavler) - eller et stykke papir. I min klasse er vi 5 hold, altså tegner jeg 5 tomme "kryds-og-bolle" spil på tavlen.
Hvert barn tegner et tomt kryds-og-bolle skema et sted på deres papir. De SKAL sætte en prik UNDER skemaet, så de ikke "kommer til at snyde".
1) Jeg siger: Alle skriver et hemmeligt kryds
2) Alle børn skal nu uden at de andre ser det, indsætte tegnet et eller andet sted i deres tomme spil på papiret.
3) Jeg giver tegn, og hver gruppe viser nu de andre, hvor de har placeret tegnet.
4) Hvis en gruppe har placeret krydset samme sted, tegner jeg det ind i deres skema på tavlen. Hvis ikke, får de ikke indtegnet noget.
5) Alle børn tegner hurtigt et nyt skema og sætter en prik under skemaet.
6) Jeg indtegner nu en bolle i alle skemaerne på tavlen.
7) Jeg siger: Alle skriver et hemmeligt kryds - og nu har hver gruppe noget, de måske kan orientere sig efter, da de nu engang ikke må tale sammen i gruppen. Nemlig min bolle.
8) Hvis grupperne har deres kryds samme sted, tegner jeg det ind i deres spil. Og for hver runde sætter jeg min bolle.
Det er altså børnene mod mig - men selvfølgelig med det benspænd, at de ikke kan aftale noget på forhånd.
Megasjovt - og ret frustrerende for eleverne. Her øver de virkelig frustration:-)




