3 x 10 minutter: små danskaktiviteter
Vi skal lige igang efter ferien. Vores klasselokale er nyt - småt - og varmt. I kender sikkert problematikken. Ikke strikke en undervisning sammen, som er alt for kompliceret.
Jeg starter dansktimerne op med 3x10 minutter. Det går i al sin enkelthed ud på at klassen er inddelt i tre grupper. Hver gruppe arbejder i 10 minutter med hver sin danskfaglige aktivitet. Der roteres tre gange.
Hvorfor laver de ikke bare det samme 3 x 10 minutter? Hvorfor skal de lave noget forskelligt?
Godt spørgsmål. Faktisk oplever jeg, at de snakker mindre og fokuserer mere, når de ikke alle laver den samme ting. Måske er det et tilfælde. Og man kan jo gøre som man vil. Her får I de materialer, jeg bruger til aktiviteten.
1) Der er altid et læseværksted. Vi startede ud med tegneserier.
2) Skriveark: Hvad nu, hvis..... Dem er børnene ret glade for. De skriver 10 minutter uden at løfte blyanten - og ja, det foregår med blyanter. Ikke på PC.
3) Ret stavefejlene. Ark med virkelig mange sætninger - smaskfyldt med stavefejl. Find så mange fejl, du kan på 10 minutter.
4) Sammenbundet skrift. Jeg har tidligere delt en række skabeloner til, hvordan vi arbejder med sammenbundet skrift. Helt tilbage i 4. klasse brugte jeg det, som et lille danskværksted. Du kan læse mere her (kig allernederst på siden)
5) Stav, del og find ordklassen. En mængde blandede navneord, udsagnsord og tillægsord, som bruges med en makker eller en gruppe. Man skiftes til at læse et ord højt for makkeren/gruppen. Makkeren staver ordet, deler det i stamme og endelse og vælger ordklasse. Gruppen bliver enige om de samme tre.
Mine børn ELSKER denne aktivitet.
6) Skriv 10 linjer. Hver dansktime et nyt emne. F.eks. HJÆLPSOMHED. Børnene skal skrive en tekst på nøjagtigt 10 linjer. De skal rette for stave- og slåfejl (gerne bruge IntoWords). De skal gennemlæse og sikre, at teksten giver mening. Teksterne skrives på PC - i word - og afleveres efter endt bearbejdning på Min Uddannelse. Opgaven (synes jeg) er god, fordi 10 linjer er overskueligt - både at skrive og læse korrektur på. Samtidig er det faktisk en kunst at skrive 10 gode linjer. Og når man så oven i købet skal skrive nøjagtigt 10 linjer, hverken to ord for meget eller to ord for lidt, så kan man være nødt til at tilføje enkelte ord til sætninger - eller fjerne ord fra sætninger for at få det til at gå op.