top of page

onsdag 1.+2. lektion

Onsdag morgen starter med morgensamling for årgangens børn. Og ja, det må vi gerne på vores arbejdsplads - holde morgensamling med tre klasser fra årgangen. De har faste pladser med mellemrum. De synger alle i samme retning. Den er clearet med toppen!!

Efter morgensamling går vi ned i klassen og arbejder i hæftet: "Skriv pænt", hvor børnene træner deres håndskrift. Det er helt klassisk et bogstav ad gangen i bogstavhuse. 

Jeg holder øje med blyantgreb og skriveretning. Jeg visker ud, hvis nogle børn sjusker og ikke gør sig umage. Man kan godt skrive grimt, men hvis man gør sig umage, så gør man det bedste man kan. De fleste børn opdager, at når de øver sig og gør sig umage (og sætter farten ned), så kan de faktisk skrive pænere, end de overhovedet var klar over. Det er motiverende for de fleste - og med vedholdenheden, så kommer også børnenes fokus mere og mere på plads. De børn, som slet ikke gider, synes det er ubehageligt, fordi de ikke kan finde ud af at skrive lige så pænt, som sidemanden. Men de er med nu, og det er nemt - og vigtigt, synes jeg. Måske tænker du, at det er lige meget, om de lærer at holde rigtigt på blyanten, når de alligevel skal bruge tastaturet mest. Det er vi ikke ligeglade med på vores årgang. Vi tager os af det.

Efter skrivestunden laver vi en bevægelsesaktivitet i klassen for lige at få rystet os selv på plads. Og så kommer ugens højdepunkt. Vi folder.

Børnene i 1.c ELSKER at folde. Vi laver let origami. Noget som jeg næsten er sikker på, at børnene kan finde ud af. Først viser jeg dem et eksempel, som jeg selv har foldet. Så ser vi en videoinstruktion. Vi kigger bare med, og jeg kommenterer undervejs. Derefter folder vi alle i fællesskab. Vi følges ad - et fold ad gangen. Vi hjælper hinanden eller kigger hos hinanden, og til sidst dekorerer vi vores foldede figur med tusser eller papirklip. Nogle børn folder 5, andre to, men alle folder. Det kræver stor koncentration at folde. Det kræver præcision og øvelse. Og som med alt andet, så er vedholdenhed nøglen til succes. De første gange var der vildt meget højlydt brok og beklagelse. Og ja, det er svært, men vi kan godt - og det skal nok gå alt sammen.

Nu er alle med - og vi folder løs. Jeg har en kasse med papir, som jeg har skåret til, så det er folde-klar - så nogle børn bruger også origami som en pause, hvis de har lidt tid til overs.

De må tage deres figurer med hjem eller hænge dem på vores opslagstavle. 

Jeg har samlet de videoer, jeg bruger i undervisningen. Du kan finde dem her.

bottom of page