Miniprojekter runde 2
I 5. klasse havde vi et forløb med små projekter - planlagte fremlæggelser - et forløb, der gjorde lykke og fik børnene til at arbejde hårdt, at yde deres eget allerbedste, og de fik masser af "projektopgave-træning". Jeg har aldrig gennemført en regulær projektopgave med min nuværende klasse, men jeg har til gengæld udstyret dem med adskillige metoder og kreative arbejdsmåder, der vil være meningsfulde, når de i 7. klasse skal igennem en uges projektopgaveskrivning.
Jeg har lavet en kalender, så alle elever har et fast fremlæggelsestidspunkt hver 14. dag.
Jeg har lavet et arbejdsark, som eleverne skal udfylde, imens de arbejder.
Jeg har lavet en masse spørgsmål - sidste gang sad de i en mappe, som børnene valgte ud fra. Denne gang har jeg 28 hængende i plastiklommer i klassen (idéen var min gode ven Hans-Jørgens - og den er rigtig god) - og så fylder jeg løbende nye spørgsmål i efterhånden som de gamle bliver taget. Det betyder, at børnene hele tiden er orienteret imod, hvad der lige er kommet op at hænge. Jeg tager egentlig ikke individuelle hensyn - og så alligevel. Jeg har enkelte elever, som har særlige behov, og til dem målretter jeg nogle emne-områder. F.eks. er der flere spørgsmål om dyr, men dog med en interessant vinkel (synes jeg selv) - ukendte dyr, spændende dyr. Jeg har også lavet et par stykker om MTB, da jeg har et par elever i min klasse, som er læse-/skrive-udfordrede, men begge brændende interesserede i MTB - og dermed har de en god mulighed for at lave en god og spændende fremlæggelse uden de store forhåndsbekymringer.
Jeg opfordrer dog de fleste elever til at udfordre sig selv på emner, så de ikke vælger noget, de ved en masse om i forvejen, men tvært imod vælger noget, som er nyt for dem - og hvor de skal gøre en indsats for at sætte sig ind i et nyt stof-område. Jeg gør også rigtig meget ud af, at det er vigtigt, at formidlingen bliver letforståelig, for jeg har et par "professor-typer", som KAN være ret nørdede, hvis de vil - men de er i virkeligheden også utroligt alment velfunderede - og dermed er udfordringen til dem at gøre det svære let - eller vælge noget main-stream og formidle det på en fantastisk måde, der blæser alle omkuld.
Vi er næsten igennem første fremlæggelsesrunde, og jeg er bare SÅ imponeret. De er så vilde - mine unger... Helt vildt flotte fremlæggelser - virkelig god formidling rettet mod publikum - alle arbejder med deres "pause-lyde" - som "øhhmm" - eller deres nervøse bevægelser - som fingrene gennem hår eller sidestep.
Alle bruger ordkort - og børnene øver sig VIRKELIG meget på at løsrive sig fra ordkortene og kigge op på publikum. Enkelte elever er helt frigjorte fra kortene. De er afslappede og fortæller frit og personligt. Andre støtter sig til ordkortene, når de skal huske navne og årstal. Andre igen har lært teksten udenad og remser den op uden at kigge på kortene (og så er de jo på vej) - og andre igen læser mere eller mindre højt af ordkortene, fordi det har de nu engang brug for - og fordi DET så er det bedste netop de, kan præstere... Det mest fantastiske er, at alle gør deres eget personlige bedste. Og så er jeg glad.
Fremlæggelserne må vare max 7 minutter. Efter hver fremlæggelse er der publikumskommentarer, som den fremlæggende elev selv styrer. Eleverne lærer hurtigt evnen til positiv kritik af hinanden - og der er mange faste vendinger og udtryk, men det er OK, for det er stadig vigtigt, at alle oplever at få ros og gode råd fra deres kammerater. Under oplægget tager jeg noter - og disse skriver jeg efterfølgende ind på elevens forberedelsesark, som han/hun får med hjem.
Vi når 3 fremlæggelser på en lektion - så er vi nødt til at have en pause.
Jeg har tænkt mig at gennemføre to solofremlæggelser og derefter en gruppefremlæggelse. Skal nok følge op her på siden og fortælle lidt om, hvordan det går.
RESURSER (og jeg elsker at skrive resurser frem for ressourcer)
SPØRGSMÅL (OPDATERET 2022) (PDF)
SPØRGSMÅL (OPDATERET 2022) (PUBLISHER - REDIGÉRBAR)
ARBEJDSSEDDEL (OPDATERET 2022) (PDF MED REDIGERBARE FELTER)