Sans se vis - ugeopgaver (12/13)
Jeg stødte tilfældigt på bloggeren Keri Smith - via DR Kunstklubbernes hjemmeside - og slugte med stor stor interesse alt på hendes blog. Hun er for vild - superkreativt tænkende.. Jeg bestilte straks hendes bog: "How to be an explorer of the world" - og imens jeg læste, fik jeg 1000 idéer, som skulle bruges i 4.a..
Her er eksempler fra bogen... Lækre, inspirerende, sanselige og lettilgængelige opgaver...
Jeg lavede en masse opgaver stærkt inspireret af Keri Smiths bog - dog vil jeg pointere, at ingen af dem er direkte kopieret... Tankegangen er helt sikkert lånt og omsat... Men sådan er jeg jo - jeg låner og omsætter - og deler og håber at I omsætter - og deler videre...
Her kan du se ugeafleveringsopgaverne fra 4. klasse + en yderligere uddybning af arbejdet med ugeafleveringerne sidste år.
Min matematik-makker Lene blev grebet af tanken om at stille matematikopgaver inspireret af det sansende - det oplevende - det beskrivende - at sætte sprog på matematikken med hverdagens oplevelser, indtryk og billeder. Vi blev enige om at lave et fælles kompendie med opgaver, der skiftevis tager udgangspunkt i matematik og dansk... Eller dansk er i virkeligheden så meget sagt.. Jeg betragter det som "universelt"... Altså en øvelse i at beskrive verden med andet end skrift. En øvelse i at træffe de rigtige æstetiske valg, at sortere i indtryk og informationer, at skelne mellem strukturer og farver, at sammensætte forskellige dele til en helhed ud fra nogle bestemte principper.. En øvelse i at tilrettelægge, planlægge.. Og en øvelse i at bøje en opgave tilpas meget. Gøre den personlig. Give den en skæv vinkel. Bryde ud af opgaven uden at gøre vold mod den.. JEG ELSKER DET!!! Børnene elsker det. Gad vide om forældrene gør - for det giver ind imellem forældrene en del arbejde.
Vi starter op på mandag ud fra samme princip som sidste år; Opgaven stilles mandage. Læreren gennemgår grundigt - og viser et eksempel. Børnene har en uge til at gennemføre. Vi står til rådighed, hvis nogen mangler kameraer eller skal ha farveprintet... Hvis man ikke afleverer fredag, må man aflevere i lærerens postkasse i week-enden - eller lave to opgaver den efterfølgende uge.
Opgaverne til 5. klasse er for de flestes vedkommende en del mere krævende end opgaverne fra 4. klasse, så de opfordres helt sikkert til at sørge for at få lavet opgaverne til tiden. Det kan nemt hobe sig op.
Her kan du se dette års kompendie som pdf-fil