Vitello får en klam kæreste
Vitello får en klam kæreste ... Jeg ELSKER Vitello. - og jeg elsker Fupz. Manden er genial.
På første årgang havde vi tilfældigt bestilt Vitello som månedens bog i samme periode som teaterstykket om Vitello spillede i Musikhuset i Århus. Fantastisk.
Forud for Vitello-forløbet havde vi læst så mange Vitello-bøger højt, som vi kunne skrabe sammen på biblioteket.
Børnene havde, som sædvanligt, fået "Vitello har en klam kæreste" med hjem med en læsevejledning.
Vi brugte nogle timer på litteraturarbejdet. Jeg plejer at bruge 4 sammenlagt. Og så sluttede vi af med at tage hele årgangen med i teater
I forhold til litteraturarbejdet gjorde jeg følgende:
1. Børnene havde som lektie fået besked på at finde 10 gode ord i Vitellobogen, som skulle skrives ned og medbringes.
2. Vi lagde ud med at kigge på et billede af Vitello. Hvad er han for en fyr? Hvordan ser han ud? Hvad gør han? Hvad kan han?
3. Så snakkede vi lidt om Kim Fupz - og nogle af hans bogtitler.
4. Så fik børnene "Mine gode Vitello-ord-bogen". Først samlede vi nogle af deres gode ord på tavlen. Flere børn havde ikke fået skrevet ord ned, og så kunne de låne af hinanden fra tavlen. Ellers skrev man sine gode ord i ordbogen. De skulle tegne en tegning, der passede til hvert ord.
5. Hente-diktat. Det er efterhånden en klassiker - og vi arbejder rigtig meget med adfærd under den øvelse. Man skal gå stille. Man skal være stille. Man skal øve sig i at huske på bogstaverne INDE I SIG SELV i stedet for at sige dem højt hele vejen fra gangen og ind i klassen.
6. Vi lavede en brain-storm over alle de ting, Vitello godt kan li. Lige fra motorsav til ghettoblaster. Skrev det hele ned - og så skulle børnene lave deres personlige top 5, som kom op at hænge på tavlen efterfølgende.
7. Alle børn skulle skrive en Vitello-bog. De fik udleveret færdig-klipsede bøger med tomme sider, som de ihærdigt gik igang med at skrive. Det brugte de flere dage på - også længe efter vi var færdige med Vitello-forløbet. Nogle børn skrev mere end en Vitellobog.
Bogmærke / Læsevejledning