Ole Lund Kirkegaards forfatterskab - 08/2022

På 3. årgang vil vi i år arbejde igennem hele efteråret med Ole Lund Kirkegaards forfatterskab.

Vi bliver selvfølgelig ind imellem afbrudt af andre gøremål, men sådan løbende igennem de fleste dansktimer hen over første kvartal vil vi arbejde med forfatteren og hans værker.

Her vil jeg beskrive de forskellige aktiviteter, vi har lavet - som alt sammen skal pege børnene ind mod et bredere kendskab til forfatteren og baggrunden for hans værker. 

Børnene kender mange af bøgerne - og filmene. Men de ved ikke så meget om Ole. Og heldigvis kan bøgerne læses igen og igen - og for børn i 3. klasse, som ikke er vildt flydende læsere endnu, så er det dejligt at læse bøger, man kender i forvejen.

Her kommer en beskrivelse af forløbets forskellige etaper... Nyt vil blive føjet til efterhånden, som det er gennemført.

FORBEREDELSE:

Da Mølleskolen ligger tæt på Skanderborg, hvor Ole boede som barn, bestilte vi en tur i Ole Lund Kirkegaards hos Museum Skanderborgs Skoletjeneste. I kan læse mere om det her

Vi har udvalgt og bestilt følgende titler til forløbet. Der er egentlig en del af vælge imellem, men vi har altså valgt disse:

* "Ole Lund Kirkegaard" - serien Faktisk - skrevet af Nina Sahl - udgivet på Gyldendal

* "Læs Ole Lund Kirkegaard med CL" - skrevet af Trine May - udgivet på Gyldendal 

* En del af Ole Lund Kirkegaards bøger i klassesæt - til fælles og individuel læsning - herunder "Albert" og "Gummi-Tarzan" samt "Lille Virgil"

FØRSTE ETAPE: FORFATTERSKABET.

Jeg præsenterede børnene for Ole Lund Kirkegaard ved at hænge et billede af ham på den meget omme opslagstavle. Herefter en kort samtale om, hvem han mon var. Ingen børn kendte ham umiddelbart, men så snart de hørte hans navn, var de helt med. De kunne nævne mange af hans bøger. Jeg skrev hver titel på en lap papir og hængte det på opslagstavlen rundt om hans navn.

 

Jeg viste dem en lille film, hvor Ole Lund Kirkegaard interviewes og fortæller om, hvordan børn inspirerede ham til at skrive bøger. Den ligger på dr.dk/skole.

Herefter læste jeg bogen: "Ole Lund Kirkegaard" af Nina Sahl højt for børnene, imens de fulgte med i hvert deres eksemplar. Jeg læser den højt, fordi vi har nogle tosprogede børn, hvis forældre ikke kan læse bogen for dem hjemme. Alle børn fik bogen med hjem - og som lektie skulle de læse den for - eller sammen med deres forældre - og løse opgaverne på det vedlagte bogmærke. 

Da lektien var gennemført, samlede vi op i klassen ved at børnene på skift fortalte om en oplysning, de havde lagt mærke til fra bogen. Hver oplysning (om forfatteren - ikke om hans karakterer) skrev jeg ned på et lap papir - og den blev hængt på info-tavlen om OLK. Vi talte også om, hvad deres forældre mon kunne huske om OLK. Og på den måde voksede vores tavle og vores fælles viden om OLK.

Vi sluttede timen af med at fordele bogstaverne i Ole Lund Kirkegaard på alle børnene (tilfældigvis passede det lige til dagens antal børn) - og hvert barn fik et stykke hvidt karton i A6, hvorpå de så dekorativt som muligt skulle skrive og farve deres udvalgte bogstav. På den måde fik vi navnet på info-tavlen på en hyggelig og sjov - og fælles måde.

Infotavlen er vokset undervejs. En elevs mor sendte et foto af hende foran en af dragerne, som står i Skanderborg. Jeg har været forbi "Lille Virgils Friskole" i Oue i Nordjylland - hvor jeg tog et billede, som også er hængt op. Og vores rundvisning i Skanderborg i Ole Lund Kirkegaards fodspor affødte også billeder, som vil blive hængt på tavlen.

...

Undervejs har vi selvfølgelig læst højt af Orla Frøsnapper (en af dem, de ikke selv skal læse), når børnene spiser 12-mad og hvor det ellers lige passer.

...

Vi har også lavet små OLK-fagbøger. Børnene har lært at folde en lille bog ud af et A4-ark. Se instruktionsvideoen her: https://www.youtube.com/watch?v=u_SHosIFjTk

I bogen skulle børnene skrive oplysninger om OLK. De måtte selvfølgelig hente oplysninger på infotavlen, men også gerne skrive, hvad de selv kunne huske.

...

De har fået "Gummi-Tarzan" med hjem som læselektie. Jeg læste faktisk de første 50 sider i klassen, for nogle af børnene syntes, at det var helt uoverkommeligt. De har fået 14 dage til at læse den.

- og så har vi altså været på vandring i Skanderborg i Ole Lund Kirkegaards fodspor med søde Stine fra Museum Skanderborg, som viste og fortalte os om steder i byen, hvor Ole havde tilbragt sin barndom.

...

Hertil er vi nået - indtil videre. I næste uge tager jeg hul på arbejdet med bogen "Læs OLK med CL".

Jeg lover at fortælle mere om litteraturarbejdet med Gummi Tarzan, når vi når dertil.