2. årgang spiller Klods-Hans og hele hans vej til det halve kongerige (2021)
Det var egentlig min kollega Stinne, der insisterede på at lave teater.
Jeg bliver altid lidt halv-svedig over den slags projekter med så små børn og tænker straks: Det er da slet ikke sikkert, det kan lade sig gøre.
Jeg bliver bare så tilfreds, når vi så er i gang - og det ser ud til at lykkes.
I skrivende stund er vi få dage fra premieren. I får alligevel lige overblikket over, hvilken vej, vi har betrådt frem mod det færdige teaterstykke.
FORBEREDELSE:
I fire uger har vi arbejdet med eventyr i klassen. Vi har taget udgangspunkt i Gyldendals forløb om eventyr og tilpasset opgaverne vores behov, vores elever og vores tempo.
Vi arbejdede primært med:
Rødhætte, Prinsessen på ærten, Ulven og de 7 gedekid - og Klods-Hans.
Vi har talt rigtig meget om genretræk - vi har lavet collager og dramaøvelser - vi har lyttet, læst og skrevet med vores fineste håndskrift - til og om eventyr. Vi har sunget eventyrlige sange. Vi har set eventyr.
Jeg har så skrevet et teaterstykke over Klods-Hans - men med ekstra roller indskrevet, da Klods-Hans på sin vej møder gedekid (vi har 5), Rødhætte, Ulven, Jægeren og Bedstemor - samt Prinsessen på ærten. Og således kan vi dække 22 roller. Nogle børn har endda flere roller, for dem med de mindste roller spiller skrivere og oldermand i slutscenen.
Vi har også tre forskellige børn, der spiller Klods-Hans.
Vi har taget højde for, at ingen roller er voldsomt større end andre. Derfor er Klods-Hans spillet af tre forskellige børn.
Vi har ingen kulisser og nogle få rekvisitter. Kostumer har børnene stort set selv stået for - ellers har vi hjulpet hinanden.
TEATERFORLØBET
Inden børnene blev præsenteret for manuskriptet sendte vi dem ud i grupper, så de kunne lege Klods-Hans, Ulven og de 7 gedekid samt Rødhætte. DET viste sig at være en glimrende idé. Børnene kendte de tre eventyr godt og legede det flere gange - skiftede roller - og på den måde fik de en fornemmelse af fortællingernes sammenhæng.
De blev præsenteret for en rolleliste og fik lov at vælge, hvilke roller, de gerne ville spille. De måtte vælge så mange, de havde lyst til. På den måde kunne jeg pusle besætningen sammen og alle fik en rolle, de havde ønsket. Måske ikke primært - men alligevel:-)
Herefter læste jeg manuskriptet højt for dem - og de fik deres roller. LANGT de fleste var glade - en af fortællerne var ikke så tilfreds - skrev hendes mor - men da hun så fandt ud af at fortællerne var de eneste, der fik mikrofoner (som headset), så var hun meget glad.
Og så har de øvet deres replikker - både i små grupper - alene - med vores pædagog - OG hele klassen i fællesskab - som læseteater.
Herfra øvede vi kun det sammenhængende teaterstykke. Og her er bare så meget ventetid. Derfor sad de i starten alle med papir eller tegneplader og så tegner de, imens de venter. Jeg kalder de børn på "scenen" (klassegulvet), som er PÅ - og resten venter bare.
De første gange hjælper jeg rigtig meget. Vi øver, hvor man skal stå - hvordan man skal tale - hvor højt man skal tale - hvordan man skal bevæge sig...
De sidste dage har jeg sagt til dem, at de skulle prøve selv at følge med - og dermed selv holde øje med, hvornår de skulle på scenen og sige deres replikker.
PÅ SCENEN
På Mølleskolen har vi en fast scene på skoletorvet. Vi har været på scenen et par gange under forløbet med hele årgangen - og så har de øvet sig i at være på scenen - at bukke for publikum - at synge slutsangen og lave bevægelser, der passer til.
Vi har også øvet hele stykket på scenen - og det gør vi igen.
ROLLERNE og deres udstyr
Alle har som udgangspunkt sort tøj på.
FORTÆLLER 1, 2, 3 og 4 er tre piger og en dreng. De tre piger har sorte kjoler på. Drengen har en sort jakke og høj hat, som jeg har lavet i karton. Hver fortæller har en "bog" foldet af et stykke A2-karton - hvor deres manus er klipset fast.
FAREN + SKRIVER: Klods-Hans' far har en sort jakke med hale og en hat. Skrivere er udstyret med små kridttavler og en fjer på en piberenser.
BROR 1 og BROR 2: Sort tøj og veste samt hat. De har hver en kæphest, som er lavet af et hestehoved skåret på skolens lasercutter og malet hhv. sort og hvid - påsat en kæp.
KLODS-HANS: En stribet bondeskjorte og en vest samt en hat - og en gedebuk efter samme princip som kæphestene.
Træsko, krage (lokkekrager) og mudder (brun garnnøgle)
ULVEN har et ulvekostume selv
RØDHÆTTE: Et rødt forklæde og et rødt tørklæde om hovedet
BEDSTEMOR: En gammel natkjole fra udklædningen
JÆGEREN: En jægerjakke og kasket, som en af eleverne havde
PRINSESSEN PÅ ÆRTEN: Egen prinsessekjole og krone, som hun selv har lavet af guldpapir pålimet perler.
KONGEN OG DRONNINGEN: En kåbe fra udklædningskassen og en egen dronningekjole. Vi har foldet kroner i papir og limet pailetter på.
SKRIVEREN og OLDERMANDEN: Sort tøj og kridttavler samt fjer påklistret piberenser
PRINSESSEN: Egen prinsessekjole og krone
TRONSTOLE: Tre armstole med "høj ryg" af meget kraftigt guldkarton - vi har klippet dem runde i toppen med en udklippet krone øverst.
STYKKET
Her er manuskriptet (børnenes navne står i manus. Det må I selv ændre.)
Her er slutsangen (skrevet af Stinne)
Her ud over har vi en video, hvor alle drengene på skift er blevet optaget med replikken: "Jeg vil fri til prinsessen, se hvad jeg kan" - og så gør de noget sejt eller sjovt. En går på hænder, en kaster en frisbee, en hænger i en arm på klatrestativet, en hopper ned fra et meget højt sted osv. Pigerne er også alle filmet i prinsessekjolen, siddende på tronen. De siger: "Dur ikke, væk". Jeg har klippet skiftevis dreng og pige. Det står i manus, hvor videoen skal ind.
FORESTILLINGEN
For de fleste af børnene var det første gang, de skulle optræde på en scene foran et publikum. Vi havde inviteret forældre, søskende, bedsteforældre og andre familiemedlemmer, så der var godt fyldt op. En enkelt af mine elever sprang fra allerede i begyndelsen. Han skulle i hvert fald ikke være med - OVERHOVEDET. Jeg gav ham rollen som konge. I tilfælde af, at han fortrød, havde vi en stand-in. Det gjorde han ikke i første omgang. Altså fortrød. Men vi fik ham i stedet på scenen ved at gøre ham til tekniker, så han skulle styre baggrundsgrafikken, og det var han bare god til. Da han så de andre på scenen, fortrød han, og ville godt alligevel springe ind som konge, så han endte med både at styre teknikken og springe ind som konge i sidste øjeblik. Hurra for det.
Der var rigtig meget brug for suffløsen (mig) undervejs. Nogle børn blev lidt overvældede, men så fik de bare en replik - og så kørte det.
Forældre ER verdens mest taknemmelige publikum. De var både glade og stolte. Så det var svært at ramme ved siden af.